» English
 

Soloudstiller 2019 - Kim Richard Adler Mejdahl

Alle onsdage i februar kl. 18.30 i Kunsthal Charlottenborgs biograf afholdes en særvisning (gratis entre) af et helt nyt filmværk – “DAYS OF AL” – skabt af årets Soloudstiller og sidste års vinder af Soloprisen Kim Richard Adler Mejdahl. Kunstneren vil selv være til stede for at introducere filmen. Filmen kan også opleves i udstillingen. Se hele eventprogrammet her.

“Juryens Solopris 2018 går til Kim Mejdahl for hans mod til at lade sin egen personlige historie stå i spidsen for sit arbejde uden at reducere den til ren subjektiv terapi. I ODE og NO OZONE har han skabt to videoværker, som begge har en visuel, følelsesmæssig og kropslig virkning på beskueren. Juryen blev fascineret af dette energifyldte univers, hvis intense personlige udtryk slører grænserne mellem kunst og liv.”

Således skrev sidste års jury om den unge kunstner og kommende afgangsstuderende (2019) fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler Kim Richard Adler Mejdahl, der vandt soloprisen for videoværkerne ODE og NO OZONE.

Til Charlottenborg Forårsudstilling 2019 har Mejdahl skabt et nyt filmværk: DAYS OF AL – et værk som kunstneren selv beskriver som en gotisk landbrugsgyser. Med en længde på en time er det Mejdahls hidtil mest omfattende filmarbejde, akkompagneret af et soundtrack med eksperimenterende elektronisk musik skabt under kunstnerens musikeralias Kim Kim. DAYS OF AL er et kaotisk overflødighedshorn af visuelle filmteknikker og animationer – fra timelapses og slowmotion-sekvenser til klassisk stop-motion, special effects og computeranimation.

I Mejdahls tidligere værker har hans nære familiemedlemmer optrådt som skuespillere, og i DAYS OF AL er kunstnerens unge fætter, Alex Pedersen, hovedrolleindehaveren, mens kunstnerens egen hund og mor ligeledes spiller roller i filmen.

DAYS OF AL skildrer nogle skæbnesvangre efterårsdage hos en navnløs ung mand, der lever en isoleret tilværelse med en lille hund. I takt med at hovedpersonen undersøger sin fortrængte fortid i en dysfunktionel familie, der ejer et lille landbrug, tegnes et billede af, hvordan hovedpersonens opfattelse af virkeligheden forsvinder ud af hans hænder, så han står tilbage med en oplevelse af, at verden er fremmedgjort fra ham selv, hans krop og omverden. Den unge mands historie i DAYS OF AL flettes sammen med en større fortælling om Danmarks omfattende svinekødsindustri. Sidestillingen af disse to fortællinger kan forekomme tilfældig, men i filmen bliver kødindustrien et sindbillede, der bringer beskueren tættere på en oplevelse af en verden og et liv i opløsning.

Med DAYS OF AL anvender Mejdahl filmmediet til at skildre et skrøbeligt sind i førstepersonsperspektiv uden at dæmonisere den syge hovedperson. Mejdahl gør op med nogle af filmhistoriens klichéfyldte skildringer af syge karakterer, der enten er uden for pædagogisk rækkevidde eller er repræsenteret som sandhedssigere, der lider, fordi de har en særlig indsigt i verden, som andre ikke har adgang til. Ifølge kunstneren har disse repræsentationer det til fælles, at de ikke tillader det ‘raske’ blik at få indblik i den syges oplevelse af verden. På et tidspunkt i filmen erklærer en dæmonisk telefon-stalker: “Et spøgelse har brug for et lagen for at blive set.” Filmen forsøger herved at give krop til abstrakte og uhåndgribelige, men samtidig umiddelbart givne og helt basale aspekter af det at være et oplevende jeg.

Kim Richard Adler Mejdahl og Signe Kahr Sørensen