» English

3. marts – 25. April
Pressevisning d. 3 marts kl. 14-15
Fernisering d. 3. Marts kl. 20-23

Forårsudstillingen er en af de vigtigste åbne censurede udstillinger i Nordeuropa og er blevet afholdt på Charlottenborg hvert år siden 1857. Kunstnere af enhver nationalitet og fra alle lande kan indlevere værker inden for et bredt spektrum af genrer, som omfatter billedkunst, arkitektur, kunsthåndværk og design.

Forårsudstillingen har i mange år været et af højdepunkterne i Charlottenborgs årsprogram og har spillet en afgørende rolle for stedets identitet som et kunstnernes hus. Dette års udstilling præsenterer 54 kunstnere fra hele verden. Den geografiske spredning er særlig stor i år - en udbredt tendens, som afspejler vores tids globale kommunikation.

Forårsudstillingen afholdes af Charlottenborg Fonden i samarbejde med Kunsthallen, og er udvalgt af en jury som består af kunstnere og personer med kunstfaglig praksis fra Skandinavien og det øvrige udland. Jurymedlemmerne i 2011 består af kunstner og kurator Kirstine Roepstorff (DK, formand), kunstnerne Thora Dolven Balke (NO) og Johanna Billing (SE) samt kuratorerne René Block (DE) og Leevi Haapala (FI).

Om de deltagende kunstnere:
Til Forårsudstillingen 2011 har der været 912 ansøgere. Der blev valgt 54 kunstnere heraf 53 debutanter med i alt 94 antal værker på udstillingen. Den ældste er født i 1952 og den yngste i 1987.

Navne på deltagende kunstnere i Forårsudstillingen 2011:
Ayman Alazraq (PAL), Peter Anders (DE), Gunvor Nervold Antonsen (NO), Marko Bandobranski (SE) & Tomas Stark (SE), Marisa Baptista (PT) & Nuno Barreiras (PT), Sébastien Berthier (FR) & Malin Pettersson Öberg (SE) & Shirin Sabahi (IR), Andrea Bianconi (IT), Jan Bowman (GB), Jóhan Martin Christiansen (FO), Panagiotis Dimitropoulos (GR), Rasmus Eckhardt (DK), Mani Ghodratnama (IR), Stefan Haase (DE), Pato Hebert (US), Anne Herzblut (DE), Helen Hughes (IE), Ann Jacobs (DK), Heidi-Anett (NO) & Lena Katrine (NO), Annette Kierulf (NO), Päivi Koskinen (FI), Riikka Kuoppala (FI), Anne Guro Larsmon (NO), Siri Lidbeck (SE), Anna Liljedal (SE), Lise Bjørne Linnert (NO), Joanna Lombard (SE), Emilie Lundstrøm (DK), Jumana Manna (PAL), Wasma Mansour (SA), Shahar Marcus (IL), Antonio Micciché (IT), Maximilian Moll (DE), Miri Mor (IL), Warren S Neidich (US), Yotaro Niwa (DE), Antonis Pittas (GR / NL), Vilde Salhus Røed (NO), Nadia Josefiina el Said (DK), Rui Sasaki (JP), Tommy Sveningsson (SE), Marie Boye Thomsen (DK), Christian Tonner (DE), Aki Turunen (FI), Stijn Van Dorpe (BE), Vigga Vangsgaard (DK), Wouter Verbeylen (BE), Jason Wallengren (US), Barbara Eva Catherina Zavodnik (SI), Simone Ærsøe (DK).

Jury-prisen:
Som sidste år har juryen fået til opgave at indstille ti værker til Jury-prisen og blandt disse at udvælge en
vinder. Prisen er en anerkendelse af højeste kunstneriske kvalitet og nutidig relevans på udstillingen. Med prisen følger et pengebeløb og en udtalelse fra juryen. Vinderen kåres på ferniseringsaftenen torsdag den 3. marts kl. 21.30.

De 10 nominerede til Jury-prisen: Gunvor Nervold Antonsen (NO), Sébastien Berthier (FR) & Malin Pettersson Öberg (SE) & Shirin Sabahi (IR), Mani Ghodratnama (IR), Helen Hughes (IE), Riikka Kuoppala (FI), Anne Guro Larsmon (NO), Joanna Lombard (SE), Jumana Manna (PAL), Wasma Mansour (SA), Shahar Marcus (IL).

Katalog:
I 2011 bliver udstillingens katalog lavet som en online version, der både kan ses i Kunsthal Charlottenborg og på Forårsudstillingens hjemmeside www.foraarsudstillingen.dk.

Fernisering torsdag den 3. marts kl. 20-23.

Åbningstider i Kunsthal Charlottenborg:
Tirsdag - Søndag kl. 11.00-18.00, Onsdag 11-21. Mandag lukket.

---------------------------------

For yderligere information kontakt venligst:

Helle Westergård, Charlottenborg Fonden, tlf: 33 11 11 91 eller e-mail:
info@charlottenborg-fonden.dk

Maria LaBelle, Kunsthal Charlottenborg, tlf: 33 36 90 47 eller e-mail:
marila@kunsthalcharlottenborg.dk

Charlottenborg Fonden